Színházajánló
Februárban a színházak műsorán is találkozhattok (részben legalábbis) LMBT történeti témájú alkotásokkal. Összegyűjtöttük nektek ezeket a darabokat, a budapesti társulatok (Átrium, Karinthy Színház, Katona József Színház, Orlai Produkció, Pinceszínház, Radnóti Tesla Labor) kínálatából. Jó szórakozást kívánunk!
Az Őrült Nők Ketrece
Jean Poiret színdarabja alapján írta: Jerry Herman és Harvey Fierstein
Rendező: Alföldi Róbert. Főszereplők: Hevér Gábor, Stohl András, Fehér Balázs Benő, Fehér Tibor, Mihályfi Balázs.
Az Őrült Nők Ketrece egy olyan hely, ahol mindenki az lehet, aki. Vagy épp az, aki lenni akar. De ha muszáj másnak mutatnod magad, mint aki vagy? Hit, remény, szeretet, munka, család, haza, tegnap, ma, holnap, én, te – és ketten együtt. Jerry Herman és Harvey Fierstein musicalje Jean Poiret filmen és színházban is világsikert aratott színdarabjából készült, és mind 1983-as bemutatója, mind 2004-es és 2010-es felújítása több Tony-díjat és számtalan egyéb elismerést kapott. A magyar változatot Alföldi Róbert állította színpadra.
Átrium: Február 12, 14, 15. 19:30; február 16. 14:30
Kétely
Írta: John Patrick Shanley
Rendező: Pelsőczy Réka. Főszereplők: Udvaros Dorottya, Fekete Ernő, Kéri Kitty, Simkó Katalin
1964-et írunk. A bronxi St. Nicholas Egyházi Iskola igazgatónője, Aloysius nővér kemény kézzel és alapvető gyanakvással kezeli a gondjaira bízott gyerekeket. Az iskola azonban új tanítót kap Flynn atya személyében, aki modern gondolkodást és személyes odafigyelést hoz a szigorú intézménybe. Hamarosan összetűzésre kerül sor kettejük között, és amikor egy fiatal nővér elárulja, hogy a férfi különös figyelemmel viseltet az egyik diák iránt, az események váratlan fordulatot vesznek. A Pulitzer- és Tony-díjas dráma több mint ötszázszor ment a Broadway-n, filmváltozatában, melyet maga a szerző rendezett, Meryl Streep és Philip Seymour Hoffman játszotta a főszerepeket.
Belvárosi Színház (Orlai Produkció): Február 28. 20:00
Leszámolás velem
Monodráma, Eduard Louis regénye alapján
Rendező: Rába Roland. Előadja: Nagy Dániel Viktor
Apám kétségbeesett. „Fiú ez egyáltalán, vagy mi? Folyton bőg, fél a sötétben. Miért ilyen? Én nem neveltem lánynak, pont úgy bántam vele, mint a többi fiúval!” Fogalma sem volt, hogy engem ugyanezek a kérdések gyötörnek. Ha fiú vagyok, miért nem vagyok olyan, mint a többiek? Miért viselkedem így, miért affektálok, miért gesztikulálok széles mozdulatokkal, miért olyan nőies a beszédem? Nem tudtam, miért lettem ennyire más, és ez borzalmasan fájt.
Jurányi Ház (Orlai Produkció): Február 14. 20:00
Bunbury (avagy szilárdnak kell lenni)
Oscar Wilde darabját színpadra alkalmazta: Gábor Miklós
Rendező: Karinthy Márton. Főszereplők: Makranczi Zalán, Telekes Péter, Oszvald Marika, Tornyi Ildikó, Braghini Rozina, Murányi Tünde, Kerekes József, Szirtes Balázs
Vajon építhetünk-e egy életet hazugságra? Természetesen annak összes következményével együtt. Oscar Wilde mára klasszikus komédiájának főhőse ezt teszi. Kitalált világban lubickol, egészen addig, amíg rájön, hogy amit legfőbb élethazugságának hitt, az nem más, mint maga a valóság. Hazudj igazat! – mondja a szerző. Amellett azt is állítja, hogy Szilárdnak kell lenni! Különösen, ha Szilárd néven öltött testet az a hazugság, amivel meg kívántuk téveszteni a környezetünket. Vagy önmagunkat? Az angol drámairodalom Shakespeare után legsikeresebb szerzőjének legtöbbször játszott komédiáját szellemessége, vitriolos stílusa, humora és bátor, molnár-ferences aforizmái vitték világsikerre. Ezúttal a Karinthy Színház tisztelt nézői lehetnek részesei a „bunbury”- zésnek.
Karinthy Színház: Február 19. 19:00
A bajnok
Giacomo Puccini műveinek felhasználásával írta: Pintér Béla
Rendező: Pintér Béla. Főszeplők: Rezes Judit, Nagy Ervin, Jordán Adél, Bezerédi Zoltán, Pálmai Anna, Elek Ferenc, Rajkai Zoltán
„Úgy tíz-tizenöt évvel ezelőtt, amikor a Gyévuska című közös operánkon dolgoztunk Darvas Benedekkel, Pucciniről beszélgetve én a Pillangókisasszonyt dicsértem neki, mire Bence azt mondta, mestere, Petrovics Emil szerint van egy jobb is: A köpeny, mely nemcsak Puccini munkásságának legjobbja, hanem az egész operairodalom csúcspontja is. Amikor meghallgattam, rögtön elvarázsolt a gyönyörű nyitány. Aztán mostanság – amikor újrahallgattam az operát – eszembe jutott, hogy milyen szépen rá lehetne illeszteni a zenére egy, a jelenkori Magyarországon játszódó, bizarr szerelmi háromszög történetét. Szóval ez lesz. Veszem a bátorságot és átírom Puccini librettóját mai történetté. Zenei munkatársam ezúttal Kéménczy Antal, a nagyszerű zongoraművész lesz.” (Pintér Béla)
Katona József Színház: Február 20, 26, 27, 28. 19:00
Bihari
Írta: Ménes Attila
Rendező: Máté Gábor. Főszereplők: Mészáros Béla, Kovács Lehel, Takátsy Péter, Pelsőczy Réka, Dér Zsolt
„A rendszerváltás óta eltelt negyedszázad egyik legnagyobb gyalázata az ügynökakták feltáratlansága, s ez a politikai elitek szégyene, botránya. Lehetséges-e életben maradni ekkora dózisú méreggel a szervezetben? Olyan betegsége ez a társadalomnak, amibe sok érintett belehalt már, mások viszont köszönik, jól vannak, pompásan érzik magukat… Ahol a regnáló hatalom el tudja hitetni magáról, hogy örök és mindenható, ott az állam, mint gátlástalan ragadozó, zsákmányként, tehetetlen prédaként tekint az egyénre, akivel bármit megtehet. És nincs kibúvó, nincs pardon, nincs hely, ahova elbújhatnánk a karmai elől.” (Ménes Attila)
Katona József Színház Sufni: Február 27, 28. 19:15
A tribádok éjszakája
Írta: Per Olov Enquist
Rendező: Kiss Csaba. Főszereplők: Kaszás Gergő, Györgyi Anna, Juhász Réka, Gömöri András Máté
Per Olov Enquist drámája már megjelenésekor heves indulatokat váltott ki, ugyanis a Női Egyenjogúság évében 1975-született darab a nőgyűlölettel vádolt jeles svéd író August Strindberg válásáról szól. Nyíltan, nyersen, néha szókimondóan állít színre olyan tabukat, mint a leszbikus vonzalom, a női alkoholizmus, a házasságon belüli lelki erőszak. Életrajzi hiteleséggel, ugyanakkor sok humorral, groteszk játékossággal. Minden szinten válságban az élet: egy bukott házasság után vagyunk, a színpadon egy bukott darab próbái zajlanak épp. Strindberg írta, felesége és annak szerelme-szeretője játssza. De Enquist igen jó érzékkel kerüli a „híres ember-drámák”, a kitalált lélektani spekulációk csapdáit. Játéka a szerelemről, a férfi és a nő közötti harcokról, a méltóságról, a kiszolgáltatottságról, emberi élethelyzetekről szól. Egy sörraktárnak használt színpadon, valahol Koppenhágában, az előző századforduló idején.
Pinceszínház: Február 17. 19:00
Törvényen belül
Galgóczi Erzsébet kisregénye alapján írta: Németh Gábor, Komán Attila
Rendező: Szenteczki Zita. Főszereplők: Terhes Sándor, Friedenthal Zoltán, Pető Kata, Kárpáti Pál, Hajduk Károly
„Sopron, 1959. szeptember 8. Elfogyott minden magyarázat. Az ember fölmetszi az ereit… aztán majd jön valaki, és megmagyarázza…” – Szalánczky Éva utolsó jegyzete. Felrobbant a nyugati határon. Rálépett egy aknára, miközben disszidálni akart. Talán. Marosi főhadnagy elhatározza, hogy kideríti Éva történetét és rejtélyes halálának okát. Nem tudjuk meg, ki ölt meg kit és miért, de Marosi a már nem élő Éva segítségével talán közelebb jut önmagához… A Törvényen belül című regényben benne van az egész elmúlt rendszer és minden, ami hat ma is: kiskapuk, kompromisszumok, titkos szeretők, elhallgatások, elhazudott életek és mindezzel szemben Éva, aki nem hajlandó a megalkuvásra. Hiszen „Miféle hűség az, amire falakkal kell vigyázni?”
Radnóti Tesla Labor, Narratíva produkció: Február 8, 9. 19:00